A közösségbe kerülés (bölcsöde, óvoda, iskola) a gyermek és a szülei életében is hatalmas mérföldkő és egyben egy új élet szakasz kezdete. A közösségbe kerülés során nagyon sok minden megváltozhat az első hónapokban. Összegyűjtöttük, hogy alaposan fel tudj készülni! Képzeljük csak bele magunkat gyermekünk helyzetébe. A biztonságot adó környezetből, ahol mindig jelen voltak a szülők, akikhez fordulhatott bármi is történt, bekerül egy idegen környezetbe és rájön ott nincs vele a biztonság, amit anya és apa nyújt számára. Csak magára számíthat, vagy a gondozónőre, akivel olykor nem is olyan egyszerű kialakítani a biztonságos kötődést. Közben pedig a gyerekekkel szemben is ki kell alakítania egy megküzdési stratégiát, hogy megvédje magát. Minden gyermek más személyiség így a védelmi stratégia is más lehet. Van, aki kezet emel a társaira, de van olyan is, aki inkább félre húzódik és nem keresi a gyerekek társaságát. Fontos figyelni a gyermek reakcióit és segíteni őt a gördülékeny beilleszkedésben. 

Az elhatározás, hogy közösségbe kerül

A szülők döntése, hogy meghatározzák, gyermekük mikor kerül bölcsibe, óvodába! Azonban fontos, hogy a döntés határozott legyen! Ez azt jelenti, ha eldöntöttétek, valóban bölcsibe, adjátok gyermeketeket 3 éves kor előtt, akkor legyetek biztosak magatokban. Ha a gyermek megérzi a bizonytalanságot, hogy nem bízol meg a gondozó nénikben vagy nehezen váltok el tőle, a beszoktatási időszak is nehezebb lehet számotokra. Teljesen normális dolog, hogy az első naphoz közeledve elbizonytalanodtok, kicsit féltek, izgultok, milyen is lesz a gyermek számára, ha nem lesztek mellette. Ezt a rendkívüli lelki állapotot a gyermek érzékelheti és a viselkedése is megváltozhat. Pl. sokkal nyűgösebb, dacosabb, ragaszkodóbb lehet, alvása is felborulhat. Próbáljatok életkorának megfelelően megosztani vele azt a pozitív képet az intézményről, amit ti a nyílt nap vagy bölcsödei látogatás során tapasztaltatok. Meséljetek neki a gondozó nénikről, a csoport szobáról és játékokról, gyerekekről egyaránt. Ha érzi rajtatok, hogy szeretettel beszéltek a változásról, akkor magabiztosabban indulhat útnak az új környezet felé.

Beszoktatási időszak

A beszoktatási időszak lehet nehezebb és könnyebb egyaránt, hiszen minden gyermek másként élheti meg az újdonságot.

  1. Vannak gyerekek, akik az első hetekben könnyes szemmel vesznek búcsút szüleiktől. Félve nézelődnek a csoportban, bátortalanabbak, több időre van szükségük ahhoz, hogy feloldódjanak! Ez egy teljesen normális reakció. A sírás a kötődés egyik jele is lehet, ami jelzi, hogy a szülők és gyermek kapcsolata nagyon szoros. 
  2. És vannak olyan gyerekek is, akik első naptól kezdve hatalmas örömmel indulnak be a csoportszobába, minden újdonság számukra és szívesen fedezik fel a körülöttük lévő új világot. A legtöbb esetben azonban ezeknél a gyerekeknél is eljöhet 2-3 hét elteltével az a pillanat, amikor rájönnek, a közösségbe járás egy állandó dolog, és nem csak egy átmeneti időszakról van szó. Ekkor következhet be egy “törés”, amikor pár napig vagy hétig a kezdetben vidáman beszokó gyermek is hiányolni kezdi a szüleit. Ez megnyilvánulhat abba, hogy nem szeretne reggel bölcsödébe, óvodába menni. Ez szintén a természetes elválási folyamat része, ami pár nap vagy hét alatt rendeződik. A nehezebb beszoktatás főként ott figyelhető meg, ahol a szülők részéről bizonytalanság érzékelhető, túlságosan aggódnak, mi lesz majd gyermekükkel nélkülük. A gyermek ezt érezve szorongóbbá válhat a változás miatt.

Sokat segíthet a gyermeknek, amikor közösségbe kerül:

  • Ha a reggeli búcsúzás rövid. Próbáljatok minél gyorsabban elköszönni, még akkor is, ha nagyon sír, hiszen minél tovább tart a búcsú, annál jobban fog sírni, és a gondozók is nehezebben tudják megvigasztalni.
  • Miután elhoztátok a közösségből, próbáljatok minél több figyelmet adni a gyermeketeknek és minél több időt vele tölteni. Játsszatok együtt, szeretgessétek sokat. Minden nap érdeklődjetek milyen volt gyermeketek napja, de ne kérdezgessétek túl gyakran. A legtöbb gyermek magától elmeséli a számára fontos dolgot és megosztja szüleivel, csak türelmesen ki kell várni a pillanatot! Ez általában az esti fürdés vagy az elalvás előtti elcsendesedés időszakában szokott megtörténni.  
  • Vannak gyerekek, akik könnyebben megnyugszanak, ha van velük egy tárgy, ami a szüleire vagy a velük töltött vidám pillanatra emlékezteti. Tehettek egy vidám családi képet a zsákjába. Ha hiányotokat érzi, kimehet és megnézheti.

Megváltozott viselkedés

ÉTKEZÉS: A változás hatással lehet a gyermek táplálkozására is. Azok a gyerekek, akik korábban otthon válogatósak voltak, nehezen nyitottak az új ízek irányába, a közösségben is kevesebbet ehetnek vagy elzárkózhatnak az étkezéstől. 

Előfordulhat, hogy 

  • egyáltalán nem akar enni vagy inni,
  • csak egy ételt hajlandó megenni,
  • kiköveteli, hogy etessék a gondozók.

A nem evés oka lehet figyelem felhívás is. Ez főként, akkor fordul elő, ha a gyermek vágyik rá, hogy az őt körülvevő gondozó nénik figyelme rá irányuljon. Ha gyermeketek étkezésével bármiféle probléma van, mindenképpen tudassátok a gondozókkal. 

Sokat segíthet

  • ha elmondjátok otthon miből és mit eszik, iszik szívesen, hogyan étkezik a család!
  •  Ha nehézkes az étkezés a közösségben, figyeljetek arra, hogy kínáljátok délután főtt étellel, valamint gyakran folyadékkal is. 
  • Fontos észben tartani, hogy a gyermek számára a szülei a legnagyobb példaképek, ez az étkezési szokásokra is igaz. Ezért kell megtanítani a gyermeknek, hogy az étkezés egy olyan cselekedet, amiben örömét lelheti. A közös étkezés az asztalnál az egymásra figyelés, háttérzajok (tv, rádió, telefon) kiszűrése, mind segítheti a gyermeket abban, hogy egy jó kép alakuljon ki benne az étkezésről és szívesen megismerkedjen új ételekkel is. 
  • Beszélgessetek étkezés közben kinek milyen volt a napja. Ezek segítségével gyermeketek megtanulhatja, hogy az étkezés egy remek családi közös program. 

SZOBATISZTASÁG

A szobatiszta gyereknél, olykor megfigyelhető egy visszaesési folyamat, ami pár hétig is eltarthat, majd szépen rendeződik. A bizalmatlanság miatt a gyermeknek az első hetekben több időre lehet szüksége, hogy szükségletét jelezze a gondozók felé. Fontos türelmesnek lenni és nem megszidni, ha „baleset” történik. Állhat a háttérben az is, hogy napközben sok inger éri a gyermeket és teljesen megfeledkezik róla, hogy szükségleteit jelezze vagy egyedül elintézze. Ha a folyamat elhúzódik, próbáljatok beszélni a gondozókkal, hiszen a megfelelő kötődés kialakulásában lehet valami zavar, miért nem sikerül megfelelő kötődést kialakítania gyermekednek velük. Mindeközben otthon is történhet változás, éjszaka ismét bepisilhet, pelust kérhet a vizelet- vagy székletürítéshez. Általában ez is egy átmenti időszak. Annyira elfáradhat nappal, hogy éjjel a mélyebb alvás miatt nem tudja visszatartani vizeletét. Kapjon nyugodtan pelenkát, ha szüksége van rá és az ad biztonságot számára. Ez csak egy átmeneti visszaesés, amint a gyermeketek megszokja az új környezetet ismét helyre fog állni minden.

ÉJSZAKAI ALVÁS

A gyerekek alvás közben eltárolják, akár újra átélik a nappali eseményeket, melynek segítségével folyamatosan tanulnak, fejlődnek. Éppen ezért a bölcsibe kerülést követően a korábban jó alvó gyermeketek alvása zaklatottá válhat. Újra átélheti álmában a reggeli nehéz elválás pillanatait, a gyermekekkel átélt nehezebb helyzeteket, konfliktust, felkiabálhat vagy felsírhat álmában. Sokkal ragaszkodóbbá válhat éjjel és nagyobb szüksége lehet rátok szüleire. Ha azt tapasztaljátok, gyermeketek nem akar este lefeküdni, húzza az időt, az annak a jele is lehet, hogy hiányoztok neki és kevés az idő számára, amit veletek tölthet. Az esti rutin kialakítás, alvás előtti nyugodt körülmény megteremtése, közös meseolvasás, összebújás, beszélgetés segíthet abban, hogy az éjszakai alvás is nyugodtabban teljen

VISELKEDÉS

A közösségben jól viselkedő, szófogadó gyermek olykor hazaérve otthon már dacossá válhat! Gyermeketek az egész nap felgyülemlett feszültségét, a sok ingert így adhatja ki magából, ezért legyetek vele türelmesek és megértőek Ez nem nektek szól. Olykor ennek az ellenkezője is előfordulhat, hogy az otthon nyugodt, szót fogadó gyermek a közösségben verekedni kezd. Ez többnyire átmeneti időszak. Egy kis idő elteltével a gyermek megtanulja, hogyan védheti meg magát vagy hogyan érvényesítheti akaratát a gyerekek között. Beszélgessetek sokat a helyes viselkedésről, hogyan tud elkérni játékot vagy hogyan  játszhat együtt a többi gyermekkel. 

A gyermekek biztonságérzetüket a kötődésből nyerik. Ha ez a kötődés nem alakul ki a gondozókkal szemben az nehezítheti a helyzetet. Megfigyelhető, hogy 3-4 éves korig a gyermek csak a gondozóhoz kötődik, majd ezt követően kezd el kötődni a társaihoz. A gyermek számára kapaszkodó lehet és biztonságot adhat számára, ha magával vihet egy kedves tárgyat. Ez lehet egy rongyi, apró játék, plüss állat, aki vigyáz rá, amíg a szülei dolgoznak. Rajzolhattok szívet is a kezetekre, amire ha ránéz napközben tudni fogja mindig gondoltok rá és hamarosan mentek érte. Az esti mese olvasás során szerezzetek be olyan könyvet is, ami a bölcsiről, óvodásról szól, pontosan hogyan lehet kezelni egyes helyzeteket. 

Ajánló bölcsiseknek és ovisoknak:
  • Mondókákkal tarkított rövid diafilm mese a bölcsibe indulásról https://ww.pagony.hu/bolcsis-leszek
  • Vár a bölcsőde – Ringató lapozók: Ha egy kisgyermek bölcsődés lesz, az egész család élete megváltozik. Minél többet beszélünk a „bölcsiről”, annál könnyebb elfogadni a gyerekeknek az új környezetet, szokásokat, a még ismeretlen felnőtteket és a társait. https://kulturgyerek.hu/termek/var-a-bolcsode-ringato-lapozok/
  • Farkas Nóra: Összeköt a szeretet – Beszoktatós könyv (Manó Könyvek, 2018)
  • Patrice Karst: A láthatatlan fonál (Kulcslyuk Kiadó, 2015)
  • Susanne Gernhauser: Óvodai nagy böngésző (Scolar, 2018)
  • Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok (Móra Könyvkiadó, 2016)
  • Kajsa Gordan: Kifli kutyaoviba megy (Manó könyvek, 2011)
  • Kis Judit Ágnes: Babaróka ajándéka (Pagony, 2018)
  • Vadadi Adrienn: Leszel a barátom? (Ovis mesék-sorozat) (Pagony, 2016)

Szerző: Pálinkás Zsanett védőnő