Egy baba sírását hallgatni szívszorító. Tehetetlenséget egyben felelősséget is érzünk velük szemben. Egy ilyen kiélezett helyzet megmutatja a saját érzelmeinket, szorongásainkat.

A mi élettani funkcióink is megváltoznak, feszültek leszünk, felgyorsul a szívverésünk, összeszorul a gyomrunk, kaotikus érzések között találjuk magunkat. Egy ilyen helyzetben nehéz koncentráltan gondolkodni és tudatosan cselekedni!

Legtöbbször csak találgatunk, vajon mi lehet a keserves sírás oka: éhes, melege van, fázik, fáj valamije?

De a legfontosabb kérdések: Mikor hagyja abba végre a sírást? Mi az, amit én tehetek ezért?

Több évtizedes kutatások, prevenciós programok és sok száz szakcikk bizonyítja, hogy a Megrázott gyermek szindróma (SBS/AHT) 100%-ban megelőzhető. A kulcsa az oktatás. Mi arra vállalkoztunk, hogy magyar nyelven hozzáférhetővé tesszük ezt az oktatási anyagot szülők, leendő szülők és szakemberek számára. Tanfolyamainkon megtanítunk mindent, ami ahhoz kell, hogy a babád, biztonságban nőjön fel. Olvass többet Tanfolyamainkról!

Maradj nyugodt

A legfontosabb, amit megtehetsz, hogy maradj nyugodt. Amilyen egyszerű ezt kimondani, olyan nehéz megcsinálni.

Bármit is csinálsz, bárhogyan is készülsz fel egy gyermek fogadására, nincs tapasztalatod magadról, és arról, hogyan fogsz reagálni a sírásra. Nem ismered azt a fajta fáradtságot, kimerültséget, ahová a legtöbb szülő az első 6-8 hétben eljut.

Egy síró csecsemőről gondoskodni nagyon fárasztó feladat. Sokszor amellett, hogy fáradt vagy, érezhetsz dühöt is, agyonnyomhat a kis ember iránt érzett felelősség és hiányozhat a régi életed. Ez egy normális reakció egy nehéz helyzetre. Ez nem jelenti azt, hogy rossz anya vagy apa vagy. Ez csak azt jelenti, hogy normális vagy. Nem baj, hogy ilyen érzéseid vannak. DE NE HAGYD, hogy ezek az érzések irányítsák a babáddal való bánásmódodat.

Ismerd fel az érzéseidet és tanuld meg őket kordában tartani!

Ha te nyugodt vagy, a baba is hamarabb megnyugszik. A baba megérzi a nyugalmadból azt, hogy kézben tartod az eseményeket, magbiztos vagy, ezáltal ő is biztonságban van. Bízik benned, hogy együtt átvészelitek a nehézségeket.

Hogyan csinálják a nyugodt, összeszedett szülők?

Ez egy jó kérdés. Mégis milyen trükk az, amivel túl lehet élni a hosszú ideig tartó álmatlanságot, a sírást, és a szoptatás megpróbáltatásait. Az a trükk, hogy nincs trükk. Minden család más és más, mindenkinél más technika válik be. DE ahhoz, hogy tudd, milyen technikák közül választhatsz, meg kell ismerni őket.

Az igazi kihívás azt megtanulni, hogyan tudsz egyszerre vigyázni magadra és biztonságosan támogatni a babát, amikor neki is nehézsége van.

Érintettük korábban az érzelmek felismerésének nehézségét. Sokszor hajlamosak vagyunk arra, hogy nem veszünk tudomást róluk, vagy háttérbe szorítjuk érzelmeinket. Ha kevésbé vagyunk feszültek, akkor jobban tudjuk kontrollálni vagy figyelmen kívül hagyni az érzelmeinket. Ez sokszor hasznos lehet, például a mindennapi rutin elvégzésében. Ha tudatosabban nézünk magunkra, akkor észrevesszük, hogy az érzelmeink különböző hőfokúak lehetnek. Felismerhetjük a feszültség kezdetét vagy fokozódását. Ha a feszültség állandósul és fokozódik, akkor váratlan reakciók törhetnek ki, amit már nem tudunk kontrollálni.

A kezdetekhez néhány jó tanács

Előzd meg, hogy a feszültség eljusson a robbanásszerű állapothoz

Például gondolj arra, hogy nemcsak a te babád sír órák hosszat, beszélgess erről más kismamákkal/kispapákkal is. Próbálj felidézni örömteli pillanatokat az életedből. Ha tudsz egy kis időt szakítani magadra, foglalkozz olyan dologgal, amiben örömödet leled.

Szükséged lesz egy tervre, hogyan nyugtasd meg magad

Ha egyre feszültebb vagy a baba sírásától, tedd őt egy biztonságos helyre (pl. a kiságya), és távolodj el tőle. Elég a látótávolság, de ne tudd elérni őt. Ülj le egy székre vagy a földre. Csukd be a szemed és figyelj a légzésedre. Néhány koncentrált mély levegővétel lassítja a szívverésed, oldódik a görcs a gyomrodban, ellazulnak az izmaid. Figyelj az arcizmaidra, lazítsd el azokat is. Az ellazuláshoz segít, ha fülhallgatóval egy könnyű, nyugtató meditatív zenét hallgatsz. Már pár perc is elég lehet ilyenkor, ha megnyugodtál, menj vissza a babádhoz.

Akkor vedd fel őt újra, ha úgy érzed eléggé megnyugodtál

Mint minden tanult tevékenységnél, így itt is fontos a gyakorlás. Minél többször alkalmazod ezt a módszert, annál gyorsabban nyered vissza a kontrollt az érzelmeid fölött.

Rossz szülő vagyok, ha magára hagyom a gyermekem?

Nem, ez nem igaz!

Ha biztonságos környezetben és rövid időre magukra hagyjuk őket, a csecsemők érzelmileg nem sérülnek, viszont átélhetnek szorongást. Ilyenkor a babák nem értik hova tűntél el.

Nem értik, hogy a látóterükön kívül is léteznek dolgok, és te akkor is ott vagy, ha ő nem lát téged.

Ezt szaknyelven tárgyállandóságnak nevezzük, amely kb. 8-10 hónapos korra alakul ki. Addig azt hiheti, örökre eltűntél. Ez a szorongás normális és egészséges. Mint ahogy az is normális, ha kimész a szobából és ezért a babád szomorú lesz, visszatértedkor pedig nagyon örül neked. Az érzelmek kifejezését a babák is gyakorolják. Minden visszatérés erősíti a bizalmat, hogy visszajössz.

A szeparációs szorongás a legtöbb babánál 2 éves kor körül múlik el.

Szerző: Tománé Mészáros Andrea

További védelemmel-megelőzéssel kapcsolatos cikkeinket itt találod: >> Védelem, Megelőzés