Ha arra vagyunk kíváncsiak, mit tud általában egy 2 éves gyerek, vizsgáljuk meg azt, mi a kisdedek 2-3 éves kora közötti legjellemzőbb fejlődési állomások.
Fejlődési mérföldkövek
Köztudott, hogy a gyermekek testi- és lelki fejlődése nagyon eltérő lehet, ezért bármilyen eltérés a megszokottól bizonytalanságot, aggodalmat szülhet olvasóinkban, legyen szó akár saját gyermekükről, rokonéról vagy ismerőséről.
Pontosan olyan téma, mint a foci: mindenki ért hozzá.
Nehéz eligazodni a sok információ között, ráadásul komoly felelősség időben észlelni egy-egy eltérést, ami akár valódi problémára utalhat.
Abban szeretnénk segíteni, hogy olvasóink magabiztosabban tudjanak dönteni, mi az, ami eltér az általános fejlődési ütemtől, illetve, mit tehetnek a gyermek fejlődésének támogatása érdekében, mivel a kisgyermekek hatalmas testi, pszichikai, érzelmi változásokon mennek keresztül, folyamatosan tanulják önmagukat és az őket körülvevő világot. A fejlődés nyomon követésében az egyik legfontosabb támaszunk, hogy minden életkori szakaszban vannak úgynevezett fejlődési mérföldkövek, melyek a hazai és külföldi szakirodalom által megállapított olyan események, melyeket a legtöbb gyermek megtesz egy bizonyos életkorig, pl. összetettebb utasítások követése, színek, formák felismerése, ügyesebb utánzás, érzelmeik kifejezése. Ezek a mérföldkövek hivatottak az olvasóinknak segíteni figyelemmel kísérni, hogy az adott gyermek, az épp aktuális életszakaszában, korcsoportja mely képességeit sajátította már el, fejlődése gyorsabb, lassabb, esetleg eltérő ütemű-e az átlaghoz képest.
Ha mélyebben szeretnéd beleásni magadat a témába, ha olyan kérdések merülnek fel benned, melyekre nem találod a választ, fejlődési késések figyelmeztető jeleit észleled, vagy csak szeretnél több információt a gyermek fejlődésének támogatására, keresd a szülőknek szóló tanfolyamainkat a honlapunkon.
Testi fejlettség
A 2-3 éves kor közötti gyermek továbbra is rendkívül nagy mozgás igényű, elmélyülnek az eddigi ismeretei a környezetére és önmagára vonatkozóan.
- kifejlődik az egyensúlya, nem billen ki belőle,
- magabiztosan tud járni,
- megtanul futni, helyben ugrálni, leugrani,
- bele tud rúgni a labdába,
- a lépcsőn mellé lépéssel, kapaszkodva közlekedik.
25-30 hónaposan
- két lábbal tud ugrani, próbálgatja egy lábon is
- képes utánozni a lábújhegyen járást
- 5-6 kockából tornyot épít
- segít az elpakolásban
- önállóan kezet mos
- jól használja a villát
31-36 hónaposan
- felnőtt nélkül barangol otthon
- önállóságra, függetlenségre törekszik
- eljátszik egy másik gyermek mellett
- jól viseli az elválást, nem zavarja meg, folytatja a játékot
- jól jár, de még egyenlőtlen nagyságúak a léptei, rövidek
- az egyenletes séta fárasztja
- magabiztosan fut
- egyedül közlekedik a lépcsőn
- futó- vagy háromkerekű biciklit biztosan tud használni
- 6-10 kockából épít tornyot
- tud kört másolni, keresztet, kezdetleges emberi fejet rajzolni
- jól használja a kanalat, önállóan eszik
- ruháját be tudja gombolni
- önállóan tud vetkőzni/öltözni, bár az utóbbit nehezebben
- a cipőjét is fel tudja venni
Értelmi/kognitív fejlődés
- nő az igénye az új tárgyak és emberek felfedezésére és megismerésére
- fokozatosan nagyobb önállóságot mutat
- megjelenik a dacos viselkedés
- éntudata erősödése miatt akaratát verbálisan, és cselekvéseivel is kifejezi
25-30 hónaposan
- egyszerű kérdéseket tesz fel
31-36 hónaposan
- összetett mondatokat alkot
- a kötőszavakat helyesen használja
- folyamatosan figyel, tapasztalatokat gyűjt, elkezdődik a „Miért?” korszak
- szereti a mondókákat, kis dalokat, amit megjegyez és elő ad
- vissza tud mondani három számot
- hosszú percekig zavartalanul képes eljátszani
- megérti és igényli a napi rutint, rosszul reagálhat, ha felborul
- érti és örül a különleges eseményeknek, pl. születésnap
- szüleitől képes elválni, ezért járhat bölcsődébe, óvodába
- kezd összebarátkozni hasonló korú gyermekekkel
- kis csoportban képes együtt játszani
- szerepjáték kezdeti formája megjelenik
- gyakorlójátékokkal órákig is eljátszhat (pl. autó tologatás, labda gurítás)
Lelki/érzelmi fejlődés
- sokfajta érzelem köztük a negatívak átélésére és kifejezésére képes
- képes meghatározni és verbálisan értésünkre adni mi az övé, mihez ragaszkodik
- az énközpontú gondolkodása is átalakul reagál a másik gyermekre játék közben pl. felváltva építenek kockával
- megjelenik az empátia és az aggodalom kifejezése
- a szocializációs és énfejlődési folyamatokat már nem csak az őt körülvevő felnőttek hanem a kortársak is befolyásolják, beépíti, utánozza a tőlük látott mintákat
- már szinte társalognak másokkal, gagyarászásuk vagy beszédük mellé mutogatás is társul
Szexuális érés
Önfelfedezési periódus korszaka ez. A gyermekek ebben a korban már észreveszik az eltérő nemi jellegeket, de a nemi identitás folytonossága még nem alakul ki. Az óvodáskorú vagy kisebb gyermekek még általában nagyon természetesen viszonyulnak a nemiséghez nyitott – és néha megdöbbentő – kíváncsiságot mutathatnak mások testére és testi funkcióira vonatkozóan, mint pl. a női mellek megérintése, vagy nézni akarják, amikor a felnőttek a fürdőszobába mennek. Kíváncsiak saját testükre, és hamar felfedezik, hogy ha megérintenek bizonyos testrészeket, az jól esik.
Sok esetben, amikor a gyermek szexuális viselkedést mutatnak, az azt jelzi, hogy valami érdekli őket, valamit meg kell tanulniuk. Tanítsd meg, amit az adott helyzetben tudnia kell. Szülőként megnyugtathatod, hogy az rendben van, ha kíváncsi mások testére, de a nemi szerveket bizalmasan, magánügyként kell kezelni, még barátok környezetében is. Elmondhatjuk a gyermeknek, hogy mit szabad és mit nem ezzel kapcsolatban, mi a különbség egy kellemes és kellemetlen érintés között (pl. ha anya megölel az jó érzés, de ha egy idegen megsimogatja őket, akkor érezhetik rosszul magukat és ezt meg is mondhatják. Tanítsd meg a „fehérnemű szabályra”.
A szülőknek segítő anyagokat magyar nyelven itt találod: https://yelon.hu/szuloknek/bugyiszabaly-tanitsuk-meg-hogy-a-nem-az-nem/
A gyerekek általában jól reagálnak, ha a szülők időt szánnak arra, hogy helyes információkat adjanak át nekik és válaszoljanak a kérdéseikre. Fontos, hogy a gyermek életkorának és fejlettségi szintjének megfelelő információkat kapjon. Ne feledd, hogy nem kell gyerekeket egyszerre bombázni az információkkal. Hagyd, hogy a helyzet – és a gyermek kérdései – irányítsák a tájékoztatás menetét. A legfontosabb az, hogy tudasd a gyerekekkel, kész vagy meghallgatni és válaszolni minden kérdésre. Egy gyerek sem lehet túl kicsi ahhoz, hogy megtanítsuk neki a fehérnemű szabályt, és így nagyobb biztonságban legyen.
A média hatása
A gyermekeknek nem ajánlott a tévénézés. Amennyiben a szülő mégis úgy dönt, hogy az ajánlások ellenére engedélyezi a tévénézést úgy mindig legyen a gyermek mellett és ellenőrizze milyen tartalmat „fogyaszt”. Sajnos néha megtalálhatóak a gyermekeknek szánt csatornákon (reklámokban, akár rajzfilmekben) nyílt szexuális viselkedést bemutató tevékenységek. Ezek befolyásolhatják a gyermekek viselkedését.
Annak ellenőrzése, hogy a gyerek milyen médiatartalmakat néz és a megfelelő alternatívák biztosítása fontos része a gyermekek szexuális nevelésének. Éppen ezért fontos, hogy megismerd a játékok, filmek és tévéműsorok minősítési rendszereit és bátran használd a „szülői felügyelet” funkciót számos internet-, kábel- és műholdas szolgáltató esetében.
A „szülői felügyelet” aktiválása mellett azonban továbbra is fontos, hogy figyelemmel követni a gyermek képernyőhasználatát. A mindennapi életben vagy épp tévézés közben sok apropó akadhat, aminek a segítségével beszélhettek a szexualitásról és ezzel megalapozhatod azt, hogy később jó döntéseket hozzon ezen a téren.
Szülőség okosan tippek
Adunk néhány tippet, melyekkel szülőként támogathatod gyermeked egészséges testi-lelki fejlődését:
- Folytassátok a korábban elkezdett jó gyakorlatokat pl. olvassatok együtt könyveket. Bátorítsd a gyereket, hogy vegyen részt a szimbolikus/szerepcserés/ „Mintha” játékokban.
- Járjatok játszótérre, sétálni, kirándulni, és végezzetek minél több mozgásos tevékenységet a szabad levegőn. A már kialakult mozgásformákat továbbfejleszti a labdával való játék, a játszótéri eszközökön való gyakorlás, a fára mászás, kis járművek hajtása, az ugrások változatos gyakorlása, és a víz, mint közeg megtapasztalása.
- Játszatok utánzósat (arckifejezések, szoborjáték stb.)
- Segítsd gyermekedet felfedezni a körülötte levő dolgokat, pl. közös séták során.
- Bátorítsd, hogy mondja ki a nevét és életkorát.
- Taníts neki egyszerű dalokat, például Cirmos cica haj!, vagy más mondókákat.
- Fordíts kellő figyelmet gyermekre, dicsérd meg, amikor követi az utasításokat és pozitív magatartást tanúsít. Dacos viselkedés, pl. dühroham, hiszti, során korlátozd a rá irányuló figyelmedet. Taníts neki elfogadható módszereket a negatív érzelmeinek a kimutatására.
- Segíts neki a felelősségtudat kialakításában – kérd meg, hogy segítsen háztartási feladatokban, például az asztal megterítésében.
- A kisgyermek napról napra változtathatja, hogy éppen milyen ételeket szeret. Ez normális viselkedés, és a legjobb, ha nem nyilvánítunk neki különösebb jelentőséget. Ösztönözd új ételek kipróbálására.
- A gyermek hálószobájában ne legyen televízió. Korlátozd a képernyő előtt töltött időt, beleértve a videojátékokat és az elektronikus játékokat is, maximum napi 1-2 órára.
- Támogasd a szabad játékot, amennyire lehet. Ez segít a kisgyermeknek abban, hogy aktív és erős maradjon, valamint fejleszti a motoros képességeket.
Baleseti helyzetek
Mivel gyermeked egyre többet mozog, újabb és újabb veszélyekkel is szembesül. Veszélyes helyzetek általában hirtelen fordulnak elő, ezért folyamatosan tartsd szemmel gyermekedet.
Biztonságos megoldások
Íme, néhány tipp a növekvő kisgyermek biztonságának megőrzéséhez:
- SOHA, SEHOL ne hagyd egyedül a gyermekedet. Különösen vigyázz rá víz közelében (például fürdőkádak, medencék, tavak, pezsgőfürdők) anélkül, hogy valaki szemmel tartaná. Az otthoni medencét kerítsétek körbe kerítéssel. A fulladás a sérülések és halálozások legfőbb oka ebben a korosztályban. Soha ne bízd a gyermeked felügyeletét más gyerekre!
- Figyeljünk oda arra, hogy a gyermekek asztalnál ülve étkezzenek, ezzel csökkentve a fulladásos balestek számát. Rendszeresen ellenőrizd a játékokat, hogy nem lazultak-e meg, vagy nincsenek-e eltörve, kis darabok nincsenek-e letörve róla. A sérült vagy veszélyes játékokat szívfájdalom nélkül dobd ki.
- Tanítsd meg neki, hogy rajzolás/színezés közben ne vegye a szájába a ceruzát vagy krétát.
- SOHA ne legyen a kezedben forró ital, amikor az öledben van a kisded. Hirtelen mozdulatok miatt kilöttyenhet az ital, ami égési sérüléshez vezethet.
- Autóban való utazás alkalmával győződj meg róla, hogy megfelelően be van kötve a gyerekülésbe a biztonsági övvel.
- A potenciálisan veszélyes háztartási termékeket, szerszámokat, felszereléseket, vegyszereket, gyógyszereket a gyermekek elől elzárva kell tartani.
- Amennyiben rendelkezel fegyvertartási engedéllyel, úgy annak megfelelően a fegyvert zárt szekrényben, kitárazva, a lőszert a fegyvertől elkülönítve tárold, a gyermek számára elérhetetlen helyen.
Ajánlásunkat a saját szakmai tapasztalatunkon túl az alábbi források iránymutatásai alapján állítottuk össze
https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/positiveparenting/toddlers2.html
https://mave.hu/uploads/ESZEF/4C_fejlodes_1-3_nyomda.pdf
https://gyermekut.hu/pdf/Lepesek_I_e-verzio.pdf
https://gyermekut.hu/pdf/Lepesek_II_e-verzio.pdf
https://www.nctsn.org/resources/sexual-development-and-behavior-children-information-parents-and-caregivers
https://health.choc.org/much-screen-time-much/
https://www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens
Kötődve a kezdetektől facebook oldal adminisztrátorának engedélyével tesszük közzé pdf formátumban az általa fordított és megosztott ajánlást a médiahasználatra vonatkozóan. Köszönjük hozzájárulását, nagyra értékeljük munkáját! Eredeti közzététel: https://www.facebook.com/kotodveakezdetektol/photos/144560663750871
https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more
https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664
http://www.csagyi.hu/hirek/item/1023-a-fehernemu-szabaly-tanitsuk-meg-a-gyerekeknek-hogyan-vedhetik-meg-magukat-a-szexualis-visszaelesektol
Szakmai anyagokat összeállította: dr. Toma Andrea
Fordította: Király Anita
Szerkesztette, nyelvi lektor: Spreitzer Edina
Szakmai lektorok: dr. Toma Andrea, Dr. Kovács Zsuzsanna
A 2-3 éves korosztály további cikkeit ide kattintva találod!
Gyermeketek óriási fejlődésen megy keresztül, itt olvashatod tovább, mi jellemzi a 3-6 éves korosztályt.