A szülői lét tele van örömteli pillanatokkal, ugyanakkor kihívásokkal és stresszel is. Az állandó multitasking, a munka és a család közötti egyensúlyozás, valamint a gyerekek nevelésével járó érzelmi hullámvasút sokszor túlterheltté teheti a szülőket. Ebben a helyzetben a mindfulness alapú kognitív terápia (MBCT) hatékony segítséget nyújthat. A módszer alapját a több évezredes keleti meditációs gyakorlatok és a modern nyugati kognitív terápiás technikák ötvözése adja, és abban segít, hogy felismerjük, megismerjük a gondolkodási folyamatainkat, az automatikus negatív gondolatainkat, amik hatással vannak a reakcióinkra és az érzelmi állapotunkra.
Transzgenerációs nevelési minták átírása
Szülőként sokszor pontosan tudjuk, hogy hogyan nem szeretnénk nevelni. Gondolok például a kiabálásra, fenyegtőzésre, vagy akár a testi fenyítésre. De hiába fogadjuk meg számtalanszor, hogy türelmesebbek leszünk, a kihívást jelentő, érzelmileg megterhelő nevelési helyzetekben mégis ezek az automatizmusok kapcsolnak be. Automatikus reakció a gyerek indulatára indulattal reagálni. És hiába tudjuk, hogy ez nem helyes, tudjuk mit szeretnénk helyette, ha a“hogyan”-ra nincs eszközünk.
Ebben segít a mindfulness. A gyakorlatok segítenek abban, hogy megállítsuk az automatikus reakciót, és át tudjuk gondolni, mit tehetünk helyette. Így már van választásunk. Eldönthetjük, hogyan reagálunk. Megtanuljuk mit tehetünk, hogy ne sodorjanak el az érzelmek, hogy hogyan tudunk lehorgonyozni az érzelmi viharokban.
Minőségi idő – teljes figyelem
Mindannyian szeretnénk minőségi időt tölteni a gyermekünkkel, szeretnének figyelni rá. De itt is sokszor eltér a szándék és a valóság. Itt is megmarad a kérdés, hogyan? Leülünk játszani, de építőkockázás közben bekúsznak a gondolatainkba a munkahelyi meetingen elhangzott feladatok, a bevásárló lista, a számos teendő, “fontos felnőtt dolgaink”, és máris messze járunk, a kezünk csak automatikusan adogatja a játékokat a szőnyegen. A gyerek ezt észreveszi. Pontosan tudja, hogy nem vagyunk ott, még többet “nyúz” majd minket, folyton a figyelmünk keresi, miközben egyre távolodunk tőle.
A mindfulness abban segít, hogy teljes figyelmünkkel a gyermekünk felé tudjunk fordulni, tudatosan jelen lehessünk a helyzetben és ezáltal valódi, minőségi kapcsolat alakuljon ki. Ezek számunkra is mély, élvezetes közös pillanatokat és kapcsolódást hoznak.
Mindfulness: Ítélkezésmentesség, elfogadás
A mindfulness segít ítélkezésmentes és elfogadó attitűd kialakításában, ezáltal létrejön az a
feltétel nélküli szeretet és elfogadás a gyermekünk felé, ami az érzelmi biztonság, a pozitív
énkép és önértékelés alapja.
Önelfogadás, önegyüttérzés
A szülői szerep gyakran magával hozza az önkritikát és a bűntudatot. “Elég jó szülő vagyok?” kérdezzük magunktól. Másokhoz hasonlítgatjuk magunkat, szigorú elvárásoknak szeretnénk megfelelni. Az MBCT segít, hogy elfogadóbbak és kedvesebbek lehessünk önmagunkkal, a saját szükségleteinkre és igényeinkre is odafigyeljünk. A repülőn az oxigén maszkot is előbb magunkra kell feladni, csak utána segíthetünk másoknak. Az önmagunkkal való törődés abban is segít, hogy a gyermekünk felé is türelmesek és elfogadóak tudjunk lenni.
A gyerekek érzelem szabályozásának fejlődése
Ha a szülő képes kezelni a stresszt, nyugodt tud maradni az érzelmileg megterhelő helyzetekben, képes megfelelően szabályozni a saját érzelmeit, azzal a gyerek érzelemszabályozására is pozitív hatással van. A legtöbbet a példánkból tanulnak a gyerekeink, és abból, mi hogyan viselkedünk nehéz helyzetekben.
Otthoni gyakorlás
Mivel a mindfulness egy készséget fejleszt, az otthoni gyakorlás elengedhetetlen hozzá. Hasonlóan, mint a zenetanulás, mozgás tanulás, nem elég hallani róla, rendszeresen gyakorolni kell, hogy készség szinten tudjuk használni. Elköteleződés, motiváltság és a rendszeres gyakorlás a feltétele.
Ha szeretnéd a gyakorlatban is kipróbálni ezt a módszert, a Mamatában rendszeresen indulnak Mindfulness alapú kognitív terápiás csoportok, valamint egyéni formában is elsajátítható a módszer.
Érdekel- itt tudsz jelentkezni.
Szerző: Pető-Plaszkó Orsolya pszichológus
Felhasznált irodalom:
Bögels, S. M., Lehtonen, A., & Restifo, K. (2010). Mindful parenting in mental health care. Mindfulness, 1, 107-120.
Kabat-Zinn, J. (2023). Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. Hachette UK.
Miklósi Mónika (2021) Tudatos szülőség. I. Magyar Tudományos Mindfulness Konferencia, Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia Tanszék
Segal, Z., Williams, M., & Teasdale, J. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford press.