Fejlődési mérföldkövek

Ez egy olyan időszak a gyermekek számára, mely arra koncentrálódik, hogy növekvő függetlenségükkel együtt nagyobb felelősségérzetet szerezzenek. Ez idő tájt a barátságok a legmeghatározóbbak a gyermek fejlődése szempontjából. Azok a kisiskolások, akik kellő önismerettel és családi támogatással rendelkeznek, egészséges baráti viszonyokat tudnak kialakítani, hosszú távon jobb döntéseket hozhatnak majd önmagukkal kapcsolatban. Az iskolás évek meghatározó aspektusa a teljesítmény: ebben a korosztályban már rendszeres erőfeszítéseket kell tenniük a gyermekeknek pl. dolgozatok, felvételi, nyelvtanulás, sportolás, zenetanulás vagy hasonló területeken. Mindemellett rendkívül jelentős testi változások kezdődnek el. A szociális, érzelmi és testi fejlődés nyomon követésében segítségünkre lehetnek a hazai és külföldi szakirodalom által megállapított olyan események, melyeket a legtöbb gyermek megtesz egy bizonyos életkorig, azaz a fejlődési mérföldkövek.

Testi fejlettség

  • jelentős testhossznövekedés (súlygyarapodással, izomnövekedéssel)
  • változnak a testarányok (lányoknál csípő szélesedik, fiúknál vállak szélesednek)
  • az ízületek fájhatnak a gyors növekedés miatt
  • a bőr zsírosabbá válik, megjelennek a pattanások
  • fokozódik az izzadás

Nemi érés a lányoknál

  • korábban kezdődik: 9-12 éves kor között
  • a zsírraktárak felhalmozódása önértékelési problémákat okozhatnak
  • a pubertás alatt nőni kezd a hónalj- illetve a szeméremszőrzet
  • amikor belépnek a pubertás korba, az agyalapi mirigyben termelt hormonok kiváltják az ösztrogén/progeszteron termelést a lányoknál
  • elkezdődik a mellek növekedése (gyakran a mellek nem szimmetrikusan fejlődnek és ez szorongást okozhat)
  • a biológiai érettség jele, hogy a hüvelyi váladéktermelés fokozódik és elkezdődik az ovuláció és a menstruációs ciklus

Nemi érés a fiúknál

  • 11-14 éves kor között kezdődik
  • amikor belépnek a pubertás korba, az agyalapi mirigyben termelt hormonok kiváltják a tesztoszteron termelést a fiúknál
  • nőni kezd a hónalj- illetve szeméremszőrzet, valamint az arc és a mellkas is pelyhedzeni kezd
  • herezacskó bőrének színe besötétedik
  • a hangjuk mélyülni kezd
  • a spermiumok termelődése miatt gyakoribb az erekció
  • a biológiai érettség jele az alvás közben, erotikus álmok hatására megjelenő spontán magömlés

A maszturbáció és a szexuális fantáziálás (magukról és másokról) normális és természetes (mindkét nem tekintetében!)

Értelmi/kognitív fejlődés

  • fokozatosan több tanulmányi kihívással szembesülnek
  • nagyobb függetlenséget próbálnak kialakítani maguknak, elkezdődik a távolodás a családtól
  • mások szemszögét egyre világosabban látják
  • komplexebb gondolkodási folyamatokat is el tudnak végezni (összeadás, kivonás, sorba rendezés, átváltások)
  • 9 éves korban képes legalább egy órán keresztül, megszakítás nélkül figyelni
  • nagymértékű, lökésszerű értelmi fejlődés (kiskamasz/kamasz korban 9-15 éves kor között)

Lelki/érzelmi fejlődés

  • mélyebb, összetettebb barátságokat és társas kapcsolatokat kezdenek kialakítani
  • az azonos nemű barátok érzelmileg különösen fontossá válnak
  • a korcsoport normája nagymértékben meghatározhatja a gyermekek viselkedését (elfogadásra, beilleszkedésre törekszenek)
  • megtapasztalják a társak egyre növekvő befolyását
  • megnő a harcos igazságérzetük
  • megkérdőjelezik a tekintélyszemélyeket és a társadalmi berendezkedést, szokásokat
  • a pubertás változásainak beköszöntével megnő az érdeklődésük a megváltozott testük működése és kinézete iránt

Ez az időszak nagyon fontos, mert ez lehet az egészségtelen önkép és a különböző táplálkozási zavarok megjelenésének kezdete.

  • fiúknál a megnövekedett hormontermelés átmenetileg dühöt, frusztráltságot, agressziót is okozhat

Szexuális érés

  • ebben az életkorban a gyerekek elsősorban azért kíváncsiak egymás testére, hogy össze tudják hasonlítani a saját testüket másokéval (az érettebb gyerekek néha emiatt rosszabbul érezhetik magukat)
  • kötődéseik inkább még az azonos nemű barátokhoz erősebb, de már titokban érezhetnek érdeklődést, vonzalmat, szerelmet a másik (vagy a saját) nem iránt
  • szexuális viselkedésük gyermeki: spontán, nem tervezett, ritka, önkéntes (a résztvevő gyerekek számára nem kellemetlen) a szülők által könnyen leállítható, ha elmagyarázzák a szabályokat

Mindazonáltal előfordulhatnak már szexuális magatartással kapcsolatos problémák, melyek túlmutatnak a természetes kíváncsiságon, és veszélyt jelenthetnek a gyermek és más gyermekek biztonságára és jólétére. A szexuális viselkedés problémái közé tartozik minden olyan cselekedet, amely:

  • egyértelműen túl van a gyermek fejlődési szakaszán (pl. egy kiskamasz meg akarja csókolni egy felnőtt nemi szervét)
  • fenyegetéseket, erőszakot vagy agressziót foglal magában
  • nagy korkülönbségű vagy különböző képességű gyermekeket érint (pl. egy 16-17 éves „orvososat” akar játszani egy 9 évessel);
  • erős érzelmi reakciókat vált ki a gyermekből pl. harag vagy szorongás

Szülőség okosan tippek

Az alábbiakban néhány olyan tippet adunk, amelyet szülőként megtehetsz, hogy gyermekedet támogasd ebben az időszakban:

  • Továbbra is tölts időt gyermekeddel. Beszéljetek a barátairól, az elért eredményeiről és arról, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie.
  • Vegyél részt gyermeked iskolája által szervezett programokon. Ismerd meg a tanárait.
  • Bátorítsd gyermeked, hogy csatlakozzon iskolai és közösségi csoportokhoz, például sportcsapat(ok)hoz, vagy legyen önkéntes egy jótékonysági szervezetben.
  • Segíts gyermekednek kialakítani a helyes és a rossz fogalmának saját értelmezését. Beszéljetek vele olyan káros/veszélyes dolgokról, amelyekre a barátok vehetik rá, például a dohányzás vagy más veszélyes és vakmerő dolgokra.
  • Segíts neki a felelősségtudat kialakításában – vond be olyan háztartási feladatokba, mint a takarítás és a főzés. Beszéljetek a megtakarításokról és a pénz okos elköltéséről.
  • Ismerd meg gyermeked barátainak családját.
  • Beszéljetek mások tiszteletben tartásáról. Bátorítsd, hogy segítsen a rászoruló embereken. Beszéljetek vele arról is, hogy mi a teendő, ha mások nem kedvesek vagy tiszteletlenek vele.
  • Gondviselőként te is tartsd őt tiszteletben, kezeld bizalmasan a korcsoportjára jellemző átalakulást.

Ha családtagokkal, barátaiddal, szeretnéd átbeszélni a gyermeket érintő változásokat, kifejezetten ügyelj arra, hogy ennek az érintett (vagy a testvérei, barátai) ne legyen fültanúja, mert rendkívül rosszul érintheti a kamaszokat, bizalomvesztéshez vezethet.

Pozitív fegyelmezés:

  • Segíts neki saját céljainak kitűzésében. Ösztönözd, hogy gondoljon olyan képességekre és készségekre, amelyekkel szeretne rendelkezni, valamint azok fejlesztésére.
  • Állíts fel egyértelmű szabályokat és tartasd be azokat. Beszéljetek arról, hogy mit vársz tőle (viselkedés), amikor nincs a közelben felnőtt. A szabályok megindoklása (mit miért kérsz tőle), segít neki abban, hogy tudja, mit kell tennie a legtöbb helyzetben.
  • Inkább fegyelemmel és ne büntetéssel próbáld vezetni és védelmezni gyermekedet.
  • A dicséret használatakor segíts gyermekednek a saját teljesítményét értékelni. Ha azt mondod, hogy „büszkének kell lenned magadra”, nem pedig egyszerűen, hogy „büszke vagyok rád”, az arra ösztönözi gyermekedet, hogy jó döntéseket hozzon, második dicsérete nélkül is.
  • Mindig legyen otthon zöldség és gyümölcs. Korlátozd a magas zsírtartalmú, hozzáadott cukor- vagy sótartalmú ételeket, és helyettük egészséges ételeket készíts a családi étkezésekhez.
  • Még ebben a korcsoportban is nagyon fontos a megfelelő mennyiségű, nyugodt éjszakai alvás, bár már megmutatkozik, hogy az egyén mely kronotípusba tartozik, pacsirta vagy bagoly típus, azaz mely napszakban aktívabb.
  • A gyerek szobájában ne legyen televízió. Határozd meg, hogy mennyi időt tölthet képernyő előtt.
  • Ösztönözd, hogy vegyen részt napi legalább egy órában olyan fizikai tevékenységekben, amelyek korának megfelelőek, élvezetesek, és változatosak – például futás, kerékpározás, izomerősítés (mászás), vagy a csontozatára pozitív hatással lévő gyakorlatok, például ugrókötelezés, ugrálás.
  • Beszéljetek a pubertás idején végbemenő testi és érzelmi változásokról.
  • Ösztönözd gyermeked, hogy mindennap olvasson.
  • Beszélj vele a házi feladatairól.
  • Legyél szeretetteljes és őszinte vele, és csináljatok közösen is dolgokat, mint egy család.
  • A szülők kulcsszerepet játszanak a gyermekeik egészséges szexualitással kapcsolatos attitűdjeik és viselkedésük fejlődésében, ezért is elengedhetetlen a tudatos szexualitás alapjait átadni, még ha olykor ez kívül is esik a komfortzónánkon. Amikor egy kamasz gyermekkel a szexualitás bármely aspektusáról beszélünk, fontos, hogy megőrizzük a tárgyilagosságot, a nyugodt és egyenletes hangnemet, hiszen a gyermek sok esetben zavarban lehet a vagy kínosnak érezheti a beszélgetést. Tudasd vele, hogy bármilyen témában kész vagy meghallgatni és válaszolni minden kérdésére.

Amire felelős gondviselőként meg kell tanítanod:

  • A pontos randiszabályok szülő-gyermek kapcsolatonként változnak, de mindegyiknek az alapja a nyílt, őszinte kommunikáció szülő és gyermek között. Támogassuk gyermekünket abban, hogy érzelmeiről, barátságairól, romantikus kapcsolatairól merjen beszélni velünk. Kiskortól kezdve beszélgessünk gyermekünkkel az intim együttlétről és a kapcsolatokról, amivel megalapozzuk, hogy kiskamaszunk nyíltan és bátran fog hozzá ezekhez a témákhoz és az ide tartozó kérdések felvetéséhez.
  • Kötetlen hangulatú beszélgetés keretében, tényszerűen meséld el milyen testi változásokra számíthat a pubertás bekövetkeztével: testszőrzet megjelenése, hormonális változások, menstruáció, éjszakai magömlés.
  • Át kell beszélni a szívügyeket is: a szerelem természetét és a szerelmi kapcsolatok működését, határait, kommunikációját, a szerelmi kudarcot, szakítást stb.
  • Meg kell nyugtatni, hogy a maszturbáció lehet gyakori, és nem jár hosszútávú problémákkal, de tudatosítani kell, hogy az intim szférába tartozik.
  • El kell magyarázni a szexuális kapcsolatok létesítésének kockázatait és a fogamzásgátlás alapjait (teherbeesés, fertőző betegségek, lelki sérülések).
  • A gyereknemzés, a terhesség és a szülés alapjait is át kell venni.
  • Magyarázd el, hogyan tartsa magát biztonságban, húzza meg a személyes határait, kerülje el a kockázatos helyzeteket, az online térben, vagy személyes kapcsolatok esetén.
  • Mindenképpen tanítsd meg a nemet mondás képességére (a korábban elkezdett szexedukációs stratégiáidat folytasd – az ő teste csak az övé, jó és rossz érintések).
  • Kiemelt téma kell, hogy legyen a szóban vagy tettlegesen történő szexuális bántalmazás (mi a teendő, ha ilyesmi történik vele, vagy fül- illetve szemtanúja) továbbá a pornófilmek világképe és valóságtorzítása.
  • Érdemes olyan stratégiákat is kialakítani, hogy mit tegyen a gyermek akkor, ha nem érzi magát biztonságban, vagy fenyegetve érzi magát, vegyétek számba a segítségkérési lehetőségeket.
  • Időről-időre térj vissza a korábban megtanított „fehérnemű szabályra”. (http://www.csagyi.hu/hirek/item/1023-a-fehernemu-szabaly-tanitsuk-meg-a-gyerekeknek-hogyan-vedhetik-meg-magukat-a-szexualis-visszaelesektol)

Baleseti helyzetek

A csökkenő felnőtt felügyelet és nagyobb önállóság növeli a balesetek okozta sérülések kockázatát.

Biztonságos megoldások

Íme, néhány tipp a kisiskolás korú gyermek biztonságának megőrzéséhez:

  • Autós utazás során tartsd be a biztonsági előírásokat.
  • A közlekedési balesetek jelentik a leggyakoribb halálozási okot ebben a korosztályban. A magyar közlekedési szabályok értelmében: a gépkocsiban 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.
  • Tudd, hogy gyermeked mikor hol jár, és hogy jelen van-e felelős felnőtt. Egyeztessétek előre, hogy mikor jelentkezik (pl. hív), mikor mész érte, vagy mikor számíthatsz a hazaérkezésére.
  • Győződj meg róla, hogy bukósisakot, védőeszközöket visel, amikor kerékpározik, gördeszkázik, vagy görkorcsolyázik.
  • Sok gyermek azelőtt ér haza az iskolából, mielőtt szülei hazaérnének a munkából. Fontos, hogy világos szabályokat és terveket állítsatok fel akkorra, amikor egyedül van otthon a gyerek.

Ajánlásunkat a saját szakmai tapasztalatunkon túl az alábbi források iránymutatásai alapján állítottuk össze

https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/positiveparenting/middle2.html
https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/positiveparenting/pdfs/middle-childhood-9-11-w-npa.pdf
https://www.nctsn.org/resources/sexual-development-and-behavior-children-information-parents-and-caregivers
https://health.choc.org/much-screen-time-much/
https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more
https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664
https://www.advocatesforyouth.org/resources/health-information/parents-15/
https://www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens
https://www.nctsn.org/resources/understanding-and-coping-sexual-behavior-problems-children-information-parents-and
https://nane.hu/wp-content/uploads/szivdobbanas_2020_netre.pdf
Council on Communications and Media. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), e20162591.
Helfferich, C., & Heidtke, B. (2006). Country papers on youth sex education in Europe.

Szakmai anyagokat összeállította: dr. Toma Andrea
Fordította: Király Anita
Szerkesztette, nyelvi lektor: Spreitzer Edina
Szakmai lektorok: dr. Toma Andrea, Dr. Kovács Zsuzsanna

Az 9-11 éves korosztály további cikkeit ide kattintva találod!

Mire számíthatsz ezt követően? Ugorj a serdülő korcsoport jellemzésére!