Fejlődési mérföldkövek

Az iskolába járás teljesen átalakítja a gyermek eddig megszokott életét. Erőteljesen fejleszti a feladat-tudatát, felelősségérzetét, kisiskolás korban tanulnak meg olvasni, írni, számolni, információkat megkeresni és megérteni. Ebben a korosztályban előremozdul a másokkal való együttműködés, elkezdődik a morális értékek kialakítása, az egyéni eltérések észlelése. Ezekben az években elsősorban a szellemi és lelki téren mennek végbe a legnagyobb változások, nagyon gyorsan, amit adott estben nehezebb nyomon követni. Annak megállapítására, hogy egy gyermek éppen hol tart, természetesen számíthatunk a pedagógusok szakértelmére, de az úgynevezett fejlődési mérföldkövek is újfent segítségünkre lehetnek. Ezek azok a közös pontok, események, amelyeket a legtöbb gyermek megtesz egy bizonyos életkorig.

Testi fejlettség

  • súlygyarapodás 2-3 kg évente
  • 6 éves korban az átlag testtömeg 20-22 kg
  • hossznövekedés 6-8 cm évente
  • 6 évesek átlagos hossza: 120-130 cm
  • elkezdődik a fogváltás, a maradandó fogak kb. 6 év alatt váltják a tejfogakat
  • egyensúlyérzéke fejlett
  • tud egy lábon ugrálni, koordinálja a mozdulatait
  • a szem és kéz koordinációja megfelelő
  • a ceruzafogásnak biztosnak kell lenni, hogy képes legyen a hallott információt írássá alakítani
  • kialakul a domináns kéz használata

Értelmi/kognitív fejlődés

  • az értelmi fejlődés gyors
  • rengeteget kérdez
  • egyre kifinomultabban és részletesebben, de még mindig érzelemközpontúan tudja leírni/körülírni a tapasztalatait, érzéseit, gondolatait, még nem tényszerű
  • egyre kevésbé önmagára, inkább másokra helyezi a fókuszt
  • a legtöbb gyermek jól tud a térben tájékozódni
  • felismeri az azonosságokat és a különbözőségeket: alak, forma, szín, nagyság, mennyiség tekintetében
  • fejlett az általános tájékozottsága, emellett a beszéd-, írás-, rajzkészsége is
  • a látott és hallott dolgokat vissza tudja mondani
  • képes 20-30 percig koncentrálni, figyelni
  • betartja és társaival is betartattja a szabályokat
  • fejlődik a monotonitás tűrő képessége

Lelki/érzelmi fejlődés

  • nagyobb függetlenséget mutat a szülőktől és a családtól
  • elkezd gondolkodni a jövőn (mi leszek, ha nagy leszek)
  • kezdi jobban megérteni a helyét a világban
  • nagy figyelmet fordít a barátságokra és a csapatmunkára
  • egyre jobban szeretne tetszeni a barátainak, elfogadtatni magát
  • a felelőségtudata tovább erősödik
  • a legfontosabb játékok a társaival játszott többszereplős szerepjátékok lesznek
  • a gyakorlójátékok szerepe tovább csökken

Szexuális érés

Sok szülő aggódni kezd, amikor gyermeke szexuális viselkedést mutat (pl. megérinti egy társa intim részeit), ez a viselkedés nem szokatlan fejlődő gyermekeknél. A legtöbb szexuális játék a gyermekek természetes kíváncsiságának kifejeződése, meg kell vele beszélni, amikor megnyilvánul, de nem szabad, hogy ez aggodalomra adjon okot.

Amint a gyerekek belépnek az általános iskolába, növekszik a társadalmi szabályok ismerete. Bár önérintés (maszturbáció) és a szexuális játékok folytatódnak, ebben a korban a gyerekek nagy valószínűséggel már eltitkolják ezeket a tevékenységeket a felnőttek elől. Sok kisiskolás már érti, hogy bizonyos szexuális dolgokat tilos csinálni, és a gyerekek egy része, főleg a lányok kimondottan szégyellősek lesznek. Kíváncsiság a felnőttek szexuális viselkedésére vonatkozóan egyre növekszik – különösen a pubertás közeledtével – és a gyerekek elkezdhetnek szexuális tartalmakat keresni a televízióban, filmekben és nyomtatott anyagokban. Előfordulhat, hogy a gyerekek szexuális tartalmú vicceket, megjegyzéseket tesznek – ez a korcsoport inkább még a dolgok értelmét, jelentését keresi, teszteli a reakciókat. A gyermekek a pubertás közeledtével romantikus és szexuális érdeklődést mutatnak a társaik iránt. Amikor a gyermekkel szexuális viselkedésről beszélünk, fontos, hogy megőrizzük a nyugodt és egyenletes hangnemet, és amennyire csak lehetséges, nyílt kérdéseket tegyünk fel, hogy a saját szavaival mondhassa el a történteket, ahelyett, hogy igennel vagy nemmel válaszolna.

Viselkedési jellemzők

A korcsoportban általánosságban az alábbi szexuális viselkedési jellemzők figyelhetők meg:

  • ritka
  • spontán és nem tervezett
  • a rendszeresen együtt játszó és egymást jól ismerő gyermekek között fordul elő
  • az azonos korú és testi méretekkel rendelkező gyermekek között fordul elő
  • önkéntes (a gyermekek beleegyeztek a viselkedésbe, úgy tűnik, egyik érintett gyermeknek sem kellemetlen)
  • a szexuális viselkedésük könnyen leállítható, ha rájuk szólnak és elmagyarázzák mit és miért szabad vagy épp ellenkezőleg

Mindazonáltal előfordulhatnak már szexuális magatartással kapcsolatos problémák, melyek túlmutatnak a természetes kíváncsiságon és veszélyt jelenthetnek a gyermek és más gyermekek biztonságára és jólétére. A szexuális viselkedés problémái közé tartozik minden olyan cselekedet, amely:

  • egyértelműen túl van a gyermek fejlődési szakaszán (pl. egy hároméves kisfiú meg akarja csókolni egy felnőtt nemi szervét)
  • fenyegetéseket, erőszakot vagy agressziót foglal magában
  • nagy korkülönbségű vagy képességű gyermekeket érint (pl. egy 12 éves „orvososat” akar játszani egy négyévessel);
  • erős érzelmi reakciókat vált ki a gyermekben pl. harag vagy szorongás

Mit tehetsz ilyenkor?

Ha olyan helyzetbe kerülsz, amikor a gyerek kissé zavarban van, de egyébként nem szorong, ideális lehetőség kínálkozhat arra, hogy megtanítsd nekik az egészséges határokat és a szexuális viselkedés szabályait.
A szülők kulcsszerepet játszanak a gyermekeik egészséges szexualitással kapcsolatos attitűdjeik és viselkedéseik fejlődésében. Habár a szexről beszélgetni a gyerekkel olykor kívül eshet a komfortzónánkon, számos forrás áll rendelkezésre a szexualitással kapcsolatos beszélgetés elkezdéséhez és folytatásához. Időről-időre térj vissza a korábban megtanított „fehérnemű szabályra”.

Tanítsd meg, amit az adott helyzetben tudnia kell, de ne feledd, hogy nem kell gyerekeket egyszerre bombázni az információkkal. Hagyd, hogy a helyzet – és a gyermek kérdései – irányítsák a tájékoztatás menetét.

A legfontosabb az, hogy tudasd a gyerekekkel, hogy kész vagy meghallgatni és válaszolni minden kérdésre.

Szülőség okosan tippek

Az alábbiakban néhány olyan tippet adunk, amelyet szülőként megtehetsz, hogy gyermekedet támogasd ebben az időszakban:

  • Légy gyengéd gyermeked iránt. Ismerd el a teljesítményét.
  • Állíts fel egyértelmű szabályokat és tartasd be azokat, például azt, hogy meddig nézhet tévét, vagy mikor kell lefeküdnie. Tisztázd, mi az elfogadott viselkedés és mi nincs rendben.
  • Segíts neki a felelősségtudat kialakításában – kérd meg, hogy próbálja meg önállóan elkészíteni a házi feladatát, és másnapra bepakolni az iskolatáskáját.
  • Magyarázd el neki mások tiszteletben tartását. Bátorítsd, hogy segítsen a rászoruló társain és álljon ki a gyengébbek mellett.
  • Segíts neki kitűzni saját elérhető céljait – így megtanul büszke lenni önmagára, és kevésbé hagyatkozik mások jóváhagyására vagy jutalmazására.
  • Segíts neki türelmessé válni azzal, hogy maga elé enged másokat, vagy befejez egy feladatot, mielőtt kimenne/elkezdene játszani. Ösztönözd arra, hogy cselekedetei előtt próbálja átgondolni a lehetséges következményeket.
  • Csináljatok családként együtt szórakoztató, és élménydús tevékenységeket, például játszatok, olvassatok együtt, és látogassatok el a közösségi eseményekre.
  • Vegyél részt gyermeked iskolája által szervezett programokon. Találkozz a tanárokkal, és ismerd meg az oktatási céljaikat, valamint azt, hogy hogyan tudtok az iskolával kooperálni a gyermek érdekében.
  • Segítsd fejleszteni a monotónia tűrő képességét sporttal pl. úszás.
  • Beszéljetek az iskoláról, a barátokról és a jövőbeli várakozásairól.
  • Olvass fel továbbra is a gyereknek! Amint a gyermek megtanul olvasni, felváltva olvassatok egymásnak.
  • Inkább fegyelemmel és ne büntetéssel próbáld vezetni és védelmezni gyermekedet. A „mit ne csináljon” beszélgetéseket minden esetben kövesse egy „mit kellene csinálnia” beszélgetés.

És a suliban?

  • Dicsérd meg, ha jól viselkedik. A legjobb az, ha a dicséret közben azt emeljük ki, amit a gyermek csinált („keményen dolgoztál, hogy ezt megértsd”), mint azokra a tulajdonságokra, amelyeket nem tud megváltoztatni („okos vagy”).
  • Támogasd az új kihívások kipróbálásában. Bátorítsd, hogy egyedül próbálja megoldani a problémákat, például egy másik gyermekkel való nézeteltérést.
  • Ösztönözd, hogy csatlakozzon iskolai és közösségi csoportokhoz, például csapatsporthoz, vagy jelentkezzen önkéntesnek.
  • Bár szülőként nem mindig van ráhatásunk az iskolai étkeztetésre, az otthoni étkezések esetében biztosítsd, hogy gyermeked változatosan étkezzen és mértékkel fogyasszon mindenfajta élelmiszert.
  • Ügyelj arra, hogy gyermeked fizikai aktivitása naponta legalább 1 óra vagy annál több legyen.
  • Ügyelj arra, hogy a képernyő előtt eltöltött idő ne haladja meg a napi maximum 1-2 órát, történjen akár játék, iskola vagy otthoni tevékenységek során.
  • Kezdjétek kialakítani az egészséges táplálkozási és a fizikai aktivitási szokásokat. Támogasd az aktív játékot, és legyél példakép azáltal, hogy egészségesen táplálkozol a család étkezésekor és aktív életmódot folytatsz.

Baleseti helyzetek

A nagyobb mozgás készség és nagyobb önállóság növeli az esések és egyéb balesetek okozta sérülések kockázatát. Ebben a korban a közlekedési balesetek jelentik a vezető halálokot.

Biztonságos megoldások

Íme, néhány tipp a kisiskolás korú gyermek biztonságának megőrzéséhez:

  • Autós utazás során tartsd be a biztonsági előírásokat.
  • Tanítsd meg arra, hogy figyeljen a forgalomra. Ismételjétek folyamatosan a gyalogos, kerékpáros közlekedés szabályait, a gyalogátkelőn való áthaladást, a játszótéri biztonsági szabályokat.
  • Gondoskodj arról, hogy gyermeked megtanuljon biztonságosan úszni és mindig felügyeld, amikor vízben van vagy víz közelében játszik. Soha ne bízd a gyermeked felügyeletét más gyerekre!
  • Tartsd szemmel, amikor veszélyes tevékenységeket folytat, például felmászik valahova.
  • Beszéljetek arról, hogy hogyan tud segítséget kérni, amikor szüksége van rá.
  • A potenciálisan veszélyes háztartási termékeket, szerszámokat, felszereléseket, vegyszereket, gyógyszereket a gyermekek elől elzárva kell tartani.
  • Amennyiben rendelkezel fegyvertartási engedéllyel, úgy annak megfelelően a fegyvert zárt szekrényben, kitárazva a lőszert a fegyvertől elkülönítve tárold, a gyermek számára elérhetetlen helyen.

Ajánlásunkat a saját szakmai tapasztalatunkon túl az alábbi források iránymutatásai alapján állítottuk össze:

https://www.cdc.gov/ncbddd/childdevelopment/positiveparenting/middle.html
https://gyermekut.hu/pdf/Lepesek_I_e-verzio.pdf
https://gyermekut.hu/pdf/Lepesek_II_e-verzio.pdf
https://www.nctsn.org/resources/sexual-development-and-behavior-children-information-parents-and-caregivers
https://health.choc.org/much-screen-time-much/
https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more
https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664
https://www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens
http://www.csagyi.hu/hirek/item/1023-a-fehernemu-szabaly-tanitsuk-meg-a-gyerekeknek-hogyan-vedhetik-meg-magukat-a-szexualis-visszaelesektol
KIKO és a Kéz, TV spot, magyar nyelven: https://vimeo.com/316750819
KIKO and the Hand, mesekönyv, angol nyelven: https://rm.coe.int/16806b068b
https://www.nctsn.org/resources/understanding-and-coping-sexual-behavior-problems-children-information-parents-and
Council on Communications and Media. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), e20162591.
Helfferich, C., & Heidtke, B. (2006). Country papers on youth sex education in Europe.

Szakmai anyagokat összeállította: dr. Toma Andrea
Fordította: Király Anita
Szerkesztette, nyelvi lektor: Spreitzer Edina
Szakmai lektorok: Tománé Mészáros Andrea, Dr. Kovács Zsuzsanna

Az 6-8 éves korosztály további cikkeit ide kattintva találod!

Mire számíts ezután? Következő korcsoporti cikkünkből megtudhatod!